Centrul capitalei vazut din avion la 1920

Am primit de curand o serie de imagini aeriene inedite ce prezinta detalii foarte interesante ale Bucurestiului interbelic. Astazi vorbim despre prima dintre ele care ilustreaza vecinatatile Ateneului Roman. Ne aflam in perimetrul delimitat de str. George Enescu pe stanga, Calea Victoriei in partea de jos, str. C.A. Rosetti pe dreapta si Bd. Nicolae Balcescu in partea de sus. Fotografia de fata este un document important, avem suficiente repere sa ne orientam in spatiu, dar la o privire atenta observam ca mai totul este schimbat. Este evident ca o sa despicam firul in 4, banuiesc ca asta asteptati daca ati ajuns sa cititi pana aici, asadar incepem:

Ateneul Roman (7.) se afla impunator in centrul compozitiei, cu siguranta cel care a realizat imaginea asta a urmarit sa fotografieze. Atat cladirea Ateneului, cat si parcul din fata par a fi destul de asemanatoare cu ce putem vedea astazi, dar multe lucruri din jur sunt schimbate. Imediat in stanga Ateneului observam o configuratie diferita a strazilor precum si alte cladiri in comparatie cu prezentul. Se remarca cladirea cu doua etaje aproape lipita de latura dreapta a edificiului public (6.), dar si lipsa strazii Constantin Esarcu.

Ateneul Roman si Casa de Mode

Casa de Mode (5.) o descoperim aproape intacta, dar observam faptul ca prezenta o cupola in locul terasei rotunde de astazi, probabil o simplificare post-belica. Despre simplificare putem vorbi si in cazul Hotelului Atenee Palace (2.) (Hotel Hilton de astazi), in imaginea noastra vizibil in forma lui bogat ornamentata, azi simplificat si extins.

Hotel Hilton

In partea de jos a imaginii putem observa aliniamentul estic al Caii Victoriei. In extrema stanga se poate vedea o alta configuratie la intersectia cu str. Nicolae Cretulescu (1.), precum si un teren viran. In extrema dreapta vedem frumoasa cladire a Jockey Club (3.) si a hotelului High Life, ambele disparute astazi, inlocuite cu parcarea din dreptul restaurantului Cina. Fundatia Carol (4.) (Cladirea B.C.U.) se afla la locul ei, intacta, dar remarcam linia de tramvai ce circula de-a lungul fatadei principale.

Str. Nicolae Cretulescu

Jockey Club si Fundatia Carol

Daca tot am pomenit restaurantul Cina (8.), e de remarcat ca la data fotografiei nu avea vederea directa asupra pietei Enescu pe care o are astazi. Un intreg conglomerat de cladiri ar fi blocat panorama de astazi. Un pic mai sus, vedem absenta Hotelului Lido (11.) precum si a celebrei piscine ce avea sa se construiasca acolo (prima de la noi cu valuri artificiale, minune a tehnologiei in perioada respectiva). In zona observam un teren de tenis, precum si o gradina sau parc ce acopera o suprafata destul de mare. Pentru cunoscatori, Muzeul Simu este vizibil si el in imagine (13.)

Restaurantul Cina

Terenul pe care se va constriui Hotel Lido

Muzeul Simu

Str. Mendeleev la intersectia cu str. George Enescu

Bucata cea mai interesanta o pastram pentru final. In partea de sus a imaginii vedem sectiunea actualului bulevard Balcescu (12.), intre, cum spuneam mai sus, str. George Enescu si str. C.A. Rosetti. Este vizibila si intersectia cu str. Arthur Verona, in mijloc sus. Evident, e usor de remarcat lipsa oricareia dintre cladirile emblematice din acea zona. Cladirea Teatrului Notara, Blocul Patria, cladirea Ciclop si Cinema Scala precum si alte embleme ale bulevardului nu aveau sa apara mai devreme de aniI ’30 (cu exceptia cladirii Ciclop, construita in 1923, lucru ce ne ajuta si in intentia datarii acestei imagini). Printre cladirile disparute de pe acest aliniament observam un foarte interesant “palat” bogat ornamentat (14.) ce s-a aflat pe actuala pozitie a Blocului Patria. Un pic mai la stanga, o alta cladire frumos ornamentata, cu o intrare monumentala (15.) se afla pe lotul ocupat astazi de Garajul Ciclop, iar Cinema Patria, pare sa fi fost construit pe locul unei gradini (16.).

Bd. Balcescu

Viitorul loc al cladirilor Patria si Ciclop

Viitorul loc al Cinema Scala

“Like it” if you like it.

__________________________

Pentru cei care ne susțin prin mici donații, aceste imagini sunt disponibile în format digital, la o rezoluție înaltă. Mai multe la office@muzeuldefotografie.ro

This entry was posted in Colectia Alex Galmeanu, colectia Muzeul de Fotografie, rare images and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

11 Responses to Centrul capitalei vazut din avion la 1920

  1. alex says:

    Ca de obicei, extrem de intresanta intreaga colectie cat si studiul pe seama ei, foarte bine pus la punct.
    Absolut de fiecare data cand mai vad vreo colectie de imagini din avion, intru cu sufletul la gura in speranta ca intr una dintre fotografii voi vedea si strada Gheorghe Manu, fosta Lemnea, fosta Verde, si implicit casa in care locuiesc.
    Ca orice pasionat de perioada aceea sunt evident si extrem de intresat de fotografii si cu acesta strada.

  2. Marinescu says:

    La nr. 14 pare să fie casa lui Al. Marghiloman

  3. Ovidiu says:

    Pozitia 14 este casa lui Alexandru Marghiloman

  4. 14 nu este Vila Marghiloman?

  5. klaus says:

    Casa de la nr. 14, de pe locul actualului Cinema Patria este de fapt casa care a apartinut lui Alexandru Marghiloman. In anii 20 el a lasat-o unei Societati de automobile, ca in anii 30 sa fie demolata si sa lase loc actualului Cinema Patria.

  6. Andrei says:

    Palatul si cladirea ornamentata numerotate 14 si 15 faceau parte din acelasi ansamblu. Este vorba de casa lui Alexandru Marghiloman, plus grajdurile devenite garaje.

  7. Theo Ulieriu-Rostás says:

    Felicitări, un document de importanță capitală pentru istoria Bucureștiului. Același cadru e de găsit și în colecția Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române, printre fotografiile aeriene realizate de Compagnie Aérienne Française, cca. 1927, dacă nu mă înșel. Radu Oltean a folosit un detaliu al acelui exemplar în articolul său de blog despre localizarea Muzeului Simu.

  8. Pingback: Centrul capitalei vazut din avion la 1920, episodul 2 | Muzeul de Fotografie

  9. george says:

    Păcat ca nu se aproba toate comentariile, am scris degeaba.

  10. alex_galmeanu says:

    Salut George, Sa stii ca se aproba toate comentariile, cu mici exceptii (reguli de bun simt ce tin de limbaj si comportament). Au fost si situatii cand comentariile nu au ajuns sa fie moderate (conexiune de internet instabila a sender-ului, filtre anti-spam care mai dau gres, sau alte situatii pur tehnice). Cum in ultimul timp nu au existat comentarii ce sa nu fie aprobate, ce mai probabil mesajul tau nu a ajuns aici din motiove tehnice. Rugamintea ar fi sa retrimiti, e important orice mesaj legat de aceste imagini.

  11. Pingback: Centrul capitalei vazut din avion in 1930 – Episodul 4 | Muzeul de Fotografie

Comments are closed.