Pe drum spre Epoca de Aur

eva

Gasim prin intermediul lui Florin Bondrila un nou instantaneu din preistora Epocii de Aur. Blocul ONT de pe Magheru este imbracat in haine de duminica, probabil cu ocazia unui 1 Mai sau o alta sarbatoare asemanatoare.

Pe cladire sunt noua portrete. Cel mai important dintre personaje este, evident, pe mijloc. Pare ca este vorba de Petru Groza, Presedinte al Prezidiului Marii Adunari Nationale (practic presedintele tarii) in perioada 1952-1958. Probabil fotografia este realizata in acelasi interval. Interesant este ca in stanga lui Groza este un alt viitor presedinte, Chivu Stoica. A fost Presedintele Consiliului de Stat (adica seful statului) imediat dupa moartea lui Gheorghe Gheorghiu Dej din 1965 pana in 1967. Stoica a fost urmat de Ceausescu.

This entry was posted in rare images and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

18 Responses to Pe drum spre Epoca de Aur

  1. Tibor says:

    Este o mica inartvertenta in text…
    Fotografia nu prea are cum sa fie din 1955 pentru ca in parcare se regasesc masini fabricate in perioada 1964 – 1975… precum ar fi Skoda 1000MB, Moskvich 408 sau Renault 16…
    Si nu cred ca pe atunci masinile ajungea sa fie cumparate in Romania inainte de a se gasi deja de cel putin 5 ani pe pietele tarilor de provenienta (cum se intampla cum…sic)
    Cred ca aceasta fotografie e de la sfarsitul/inceputul anilor ’60 – ’70

  2. Chent says:

    Din cate stiu, PCR s-a numit pana in 1965 PMR (Partidul Muncitoresc Roman). Deci probabil fotografia este realizata dupa acesta data, judecand dupa pancarda din partea de sus. La masini nu ma pricep 😀

  3. Raiden says:

    Nu are cum sa fie din timpul regimului Dej aceasta poza. Cum zice si Chent mai sus, sintagma “Partidul Comunist Roman” a fost reluata dupa Congresul X din 1965. Ca atare, la momentul fotografierii, Secretarul General al PCR era deja Ceausescu.

    As presupune ca poza dateaza de la finele anilor ’60 sau inceputul anilor ’70, cand conducerea de Partid era inca una colectiva. Dupa, a inceput cultul personalitatii.

  4. Adrian PT says:

    Cam toate masinile din poza se puteau compara noi noute in Romania, cu exceptia broscutei si Fordului Anglia care oricum e un model mai vechi. Se vad si doua Dacii 1100, sub prelate, iar numerele de inamtriculare sunt cele introduse dupa 1966. As propune 1968, 1969 sau 1970 ca anul pozei strict dupa parcul auto. Dupa, circulau deja Dacii 1300, si multe masini foarte moderne….

  5. Cezarina says:

    Blocurile “Eva” si ONT, cum li se spunea, au fost construite prin ’58, 59′. S-a demolat muzeul “Simu”, ca sa se ridice cladirile astea, nici urâte nici frumoase, dar care pe acea vreme erau culmea sicului, si erau repartizate persoanelor cu anumita greutate politica sau sociala. Nu neaparat stabilor mari, mai ales deoarece distributia apartamentelor este strict corecta, iar suprafetele utile destul de reduse, 50-60 m2 maximum. In orice caz, din punct de vedere al structurii, cred ca au fost bine calculate si executate, deoarece nu au fost afectate în 1977, iar ìn ziua de azi arata în continuare corect.

  6. armyuser says:

    Așa cum spune și Raiden, numele de PCR a (re)apărut în 1965, în timpul celui cel de-al IX-lea Congres. În consecință, fotografia poate fi datată oricând după iulie 1965. În fotografie nu apare nici un autoturism Dacia 1300, care a început să fie fabricat în 1969, dar care a devenit disponibil pe o scară mai largă abia după 1970.

  7. Tibor says:

    Nu mă refeream la faptul că în România de atunci nu se puteau cumpăra maşini noi nouţe, ci la faptul că începeau să fie comercializate pe piaţa noastră cam la câţiva ani după ce erau lansate în ţara de origine… iar dacă acele maşini au fost cumpărate din România în chiar anul apariţiei lor înseamnă că şi pe atunci era o …”fiţă de fiţă” să ai maşină super-actuală… :))
    Apropo, sunteţi siguri că sub prelate se află Dacia 1100 ?!?!?!
    🙂

  8. radu says:

    omul din mijloc nu e petru groza. cel mai probabil e maurer. iar primul este insusi nicolae. restul nu stiu. (bodnaras al doilea? ultimul e draghici? ghici!) e unul care seamana chiar cu domnul iliescu, dar nu cred ca avea ce cauta. sau te pomenesti ca om avea de-a face cu un decor realizat in 2002 pentru un film al lui sergiu n.?

  9. Liliana says:

    Mie mi se pare cam asa:
    Ceausescu, X, Dascalescu, Y, Bodnaras (sau Maurer), Chivu Stoica, Niculescu Mizil, Manea Manescu si Verdet.

    Si mi se pare clar ca fotografia este dupa 1967 cand Ceausescu a fost ales secretar genereal. Se pare cel mai important era in capul sirului…
    I-am cautat pe Wiki. Dar nu am gasit fotografiile tuturor capilor PCR.

  10. Adrian PT says:

    Masinile gen Fiat 850 Renault 16 etc au fost comercializate in tara simultan cu tarile din occident, am poze din 65/66 aratand Fiat 600 / 850 / 1300 inmatriculate in Romania. Era perioada cand romanul a (re-)descoperit masina personala, sigur erau multi care importau autoturisme nedisponibile in Romania (Opel Rekord, Ford Taunus etc) dar nu era assa o chesite de “fite” sa cumperi o masina nou nouta.

  11. Cri says:

    Eu cred ca cel mai important personaj e Ceausescu,primul din stanga,la moartea lui Dej e si la catafalc…e mai tanar oricum,adica era.

  12. Nicolae says:

    În legătură cu datarea :
    dincolo de indiciile furnizate de prezenţa unor modele de automobile, mai există un argument care permite o datare relativ certă către 197o, poate prin 1973:

    aşa-numitul “borcan de miliţian” (cabina cilindrică pentru agenţii de circulaţie care operau manual schimbarea culorilor semafoarelor, element de mobilier urban caracteristic Bucureştiului anilor 1950-1970) care se vede în imagine nu mai era de fapt borcan de miliţian (acelea erau vopsite alb-roşu, cum se vede foarte bine în pozele americanului, din septembrie 1964, postate pe acest blog), trecerea de pietoni către cinema Patria şi actualul sediu al “Cărtureşti”-lor (colţul cu str. Verona) în funcţie încă în 1964,fusese desfiinţată (o fotorafie din 1968, de la vizita lui De Gaulle, nu o mai atestă…), iar cabina fusese atribuită supraveghetorului şi încasatorului de taxă pentru locul de parcare (e vopsită alb-albastru: contempranii îşi amintesc că aşa s-a întâmplat cu multe “borcane de miliţian” transformate în cabine pentru paznicii parărilor…).
    Dar principalul argument pentru datare pare să fie chiar pacvoazarea festiv-comuistă de pe faţada blocului ONT Carpaţi-ministerul Turismului, cu stema, mare, a PCR: probabil că poza e din mai 1971, când sa celebrat cu mult tam-tam a 5o-a aniversare a înfiinţării PCR…

  13. mihai radu says:

    Portretele reprezinta membrii Biroului politic al PCR,care a fost infiintat de Ceausescu dupa ce a luat puterea.Petru Groza a murit in 1958.

  14. andrei says:

    ceausescu,maurer,gh.apostol,al. moghioros,bodnaras,chivu stoica,niculescu mizil,draghici si verdet.

    draghici a fost in prezidiul c.c. pana in decembrie 1967,dupa care a cazut in dizgratie.
    verdet din iunie 1966.

    poza trebuie sa fi fost facuta in perioada asta.

  15. armyuser says:

    Faţada astfel pavoazată apare într-un film din luna mai a anului 1972 : http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_33F46E886BF14A45819407D92B7FBA22.

  16. andrei luca says:

    fatada din filmulet este asemanator aranjata,dar cu mici diferente.
    a se vedea numarul de randuri de pe pancarta rosie precum si distanta pe inaltime dintre portrete si sigla pcr cu secera si ciocanul ( un etaj fata de doua).
    asa cum reiese din film este genul de decorare festiva tip 1 mai muncitoresc.

  17. paul cristian stefanescu says:

    Fordul Anglia mentionat intr-un comentariu este Opel Kapitan.
    R 16, aparut in 1965 poate fi un indiciu foarte bun.
    Apar chiar doua bucati in poza.
    Deci, e dupa 1965, dupa moartea lui Dej.

Comments are closed.