Piata Universitatii 1930 – Episodul 4

Azi publicam ultimul episod din seria celor patru negative pe sticlă inedite pe care le-am descoperit de curând. Spuneam, în episoadele trecute, (aici, aici și aici), că aceste plan-filme au o calitate aparte. Negativul, având o dimensiune mare, produce o imagine de o rezoluție impresionantă, care permite o analiză de detaliu. Exact asta vom face și noi în cele ce urmează, o analiză de detaliu a acestei fotografii.

În imaginea de mai sus vedem Piața Universității fotografiată dinspre Palatul Universității către Biserica Rusă. Luate pe rând, în stânga se afla clădirea Creditul Industrial, în fața căreia este vizibilă statuia lui Mihai Viteazul, în centru este vizibilă Biserică Rusă, iar în dreapta avem Palatului Societății de Asigurări „Generală”.

Despre clădirea Creditul Industrial se spune că ar fi fost inaugurată în 1935, adică trebuie să fi fost foarte nouă la momentul realizării imaginii. Ea nu pare a fi dată în totalitate în folosință, având în vedere faptul că toate acele obloane de la ferestre sunt închise. Totuși, parterul de află ocupat de către o serie de prăvălii care se pare că activau deja acolo. Dacă privim în detaliu, vedem un magazin de încălțăminte, o “Blănărie Vieneză”, un magazin Proda S.A., iar pe latura din dreapta “Casa Generală de Economii și …(indescifrabil).

Detaliu – Parterul clădirii Creditul Industrial

În dreapta clădirii Creditul Industrial, în centrul imaginii din perspectiva noastră, parțial obturat de copacul din prim plan, în lungul străzii Bursei (așa cum se numea ea atunci) se afla un bloc cu o arhitectură art-deco. Nou nouț la data realizării imaginii, blocul acesta a avut, din păcate, o istorie nefericită, el s-a prăbușit la cutremurul din 1977. Printre victimele acestui tragic eveniment s-au numărat actorul Toma Caragiu și regizorul Alexandru Bocăneț. Din 1991, bucata aceasta de stradă se numește Toma Caragiu, în omagiul cunoscutului actor. La o privire în detaliu, aproape de intrarea blocului, vedem o firmă luminoasă cu inscripția “Colorado”, nume purtat de o trupă de cabaret care își susținea spectacolele în sala de teatru aflată la parterul edificiului. La etaj, deasupra intrării, rezoluția imaginii ne permite să observăm și un anunț de închiriere.

Detaliu – Strada Bursei cu Biserica Rusă

Biserica Rusă, aici în centrul imaginii, a fost finalizată în 1909 și avea probabil o vechime de 20-25 de ani la momentul acela. Nu sunt foate multe de spus despre ea, având în vedere că pare a fi absolut identică cu ziua de azi. Este probabil unul dintre cele mai bine păstrate monumente de arhitectură din București.

Palatului Societății de Asigurări „Generală” (aici în partea dreaptă) nu are prea mari secrete, clădirea este un reper arhitectural important al Bucureștiului și în ziua de azi. Inaugurată la 1906, este cea mai veche clădire dintre toate cele vizibile în această imagine. Un detaliu interesant ar fi ca partea din stânga a parterului palatului pare a fi ocupată de un coafor. Numele complet al acestui salon nu este descifrabil, dar distingem: “(indescifrabil)…roșia Bursei”. În dreptul intrării principale, pe lângă “Generală”, citim și numele altor două firme găzduite în clădire: “Sisa” și “Sola”.

Trebuie să vorbim un pic și despre statuia lui Mihai Viteazul, cea mai veche “construcție” din întreg peisajul prezentat aici (1874), prima statuie ecvestră a capitalei. Ea prezintă o coroană de flori poziționată în jurul gâtului calului, probabil amplasată în contextul unui eveniment. Florile nu par a fi neapărat proaspete, lucru ce ne face să credem că această coroană a fost așezată acolo probabil cu câteva zile sau săptămâni înainte.

Detaliu – Statuia lui Mihai Viteazul

Cea mai mare parte dintre mașinile aflate în cadru par a fi taximetre. Chiar dacă automobilele nu poartă însemne speciale, ele sunt ușor de recunoscut pe baza plăcuței cu inscripția “Tx”, aplicată pe linia superioară a chenarelor numerelor de înmatriculare. Este amuzant că mașina cea mai apropiată de cameră foto, în dreapta imaginii, este spalată chiar în timpul fotografierii. Șoferul pare a fi surprins în acțiune, curățând mașina cu ajutorul unei cârpe și a unei găleți de apă, vizibilă în imediata lui apropiere. Nu am verificat cu exactitate, dar am putea lansa ideea că ne aflăm în fața celei mai vechi documentări fotografice a unei spălări de mașină în stradă, din capitală.

Detaliu – Probabil cea mai veche documentare fotografică a unei spălări de mașină în stradă, din capitală.

La nivelul străzii, o să observați foarte mulți oameni surprinși în mișcare, sub forma unor siluete blurate. Asta se datorează faptului că fotograful a folosit un timp foarte lung de expunere. Chiar dacă imaginea pare a fi realizată în plină zi, lumina ambiantă se pare că nu a fost suficientă pentru sensibilitatea filmului folosit. Trebuie luată în considerare și notorietatea aparatelor de fotografiat pe plan film (large format), care nu pot fi echipate cu obiective prea “luminoase”. Cu siguranță fotograful a avut camera poziționată pe un stativ, altfel i-ar fi fost imposibil să obțină o imagine “clară”, trasă din mână. E interesant că pentru unele din aceste siluete mișcate, fotograful pare să fi încercat și un mic retus cu intenția eliminării lor. În sensul ăsta, se pot observa niște zone texturate ciudat la nivelul asfaltului din partea dreaptă a imaginii.

Merită remarcat și sistemul de iluminat stradal al pieței. În prim-plan, în dreapta imaginii, vedem în detaliu unul dintre acești stâlpi, dar există și câțiva alții văzuți în întregime, în planul îndepărtat. Stâlpii par a fi de o inspirație art-deco, în care se remarcă cele patru brațe arcuite, terminate cu abajururi sferice.

“Like it” if you like it.

Quick tip: Urmăriți @muzeuldefotografie pe Instagram

Pentru cei care ne susțin prin mici donații, aceste imagini sunt disponibile în format digital, la o rezoluție înaltă. Mai multe la office@muzeuldefotografie.ro

This entry was posted in Colectia Alex Galmeanu, colectia Muzeul de Fotografie, legendary pictures, private collections, rare images and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Piata Universitatii 1930 – Episodul 4

  1. Trebuie sa fac o corectie. Palatul societatii Generala a fost autorizat in 7 aprilie1907 (cererea din 20/5 martie 1907) si documentele de arhiva arata ca programul constructiei prevedea finalizarea sa in 1908. Dar este vorba despre corpul initial, adica cel situat la intersectia Bursei cu fosta Vestei, apoi fosta Smardan, azi Ion Ghica. Corpul al doilea, cel care se vede in aceasta fotografie a fost autorizat in 1914. De aia si scrie pe fatada 1897 – 1914. Anul 1897 este cel al momentului infiintarii societatii la Braila, cu o investitie de capital Marmorosch-Blank (o treime din capital). Datele sunt in studiul meu pe care l-am publicat in vechime, chiar daca partial …
    http://a-craciunescu.blogspot.com/2009/12/rezultat-al-studiului-istoric-pentru.html

    Tare retusul ala! Daca ne uitam cu atentie se vede ca erau doi pietoni carora inca li se mai pot ghici picioarele in mers 🙂

  2. Eugen Mezei says:

    O mica observatie: Sau sunt planfilme sau sunt placi de sticla.
    Da, stiu ca va referiti la faptul ca si placile de sticla sunt filme in sensul ca au emulsie fotografica, totusi termenii tehnici sunt fixati, prin planfilm se intelege o foaie de plastic (celuloid sau orice altceva) si prin placi de sticla suportul este intotdeauna un dreptungi de sticla.

  3. alex_galmeanu says:

    Salut Eugen, sigur ca ai dreptate, placile de sticla sunt diferite de planfilme si este exact asa cum spui tu, termenii se refera la tipul de suport pe care este asezata emulsia fotosensibila. Eu am folosit aici “planfilm” mai mult ca un sinonim al placii de sticla, in sensul ca si “placa” poate fi considerata un “plan”. Poate nu a fost chiar cea mai buna idee 🙂

Comments are closed.